Bmw E92 M3 Raceauto.
Het verloop van het ombouwen van een uitgebrande BMW E92 M3 naar een volbloed raceauto. Hier ziet u in stappen hoe in ontelbare uren en materialen een heel erg mooi resultaat is neergezet.
De BMW hebben wij totaal uitgebrand binnengebracht en zijn langzaam gaan kijken wat er nog bruikbaar was en wat er weg gegooid moest worden.
De hele auto is gebouwd met de gedachte het gewicht zo laag mogelijk te houden, daarbij zijn wij heel ver gegaan om zo veel mogelijk gewicht te besparen, denk aan: Het verwijderen van bijna alle delen van de carrosserie en die te vervangen door carbon en het gebruik van lichte aluminium bevestigingsmaterialen waar dat kon.
Het technische gedeelte is ook compleet nieuw en verbeterd waar mogelijk, door de toegenomen breedte van de auto was het ook noodzakelijk de spoorbreedte van de assen te laten toenemen. Het remsysteem is ook aangepakt, want veiligheid is een zeer belangrijk aspect van een raceauto. Er moet hard gereden worden, maar daarbij kan het natuurlijk voorkomen dat het een keer mis gaat. Verder is er een Drenth versnellingsbak gemonteerd met een van Bmw Motorsport afkomstige speciale meer-plaatskoppeling, een hydraulisch druklager en een lichtgewicht vliegwiel.
Terugkomend op de veiligheid van een raceauto zoals deze Bmw M3, zijn er natuurlijk nog meer veiligheidssystemen naast de remmen. De dingen die daarbij helpen zijn de Fia gekeurde rolkooi, de speciale carbon veiligheidstank gevuld met schuim, gekeurde 6-punts gordels en stoelen, interne brandkluis installatie en de Race-ABS.
Een Raceauto moet naast het veilig en snel zijn er natuurlijk ook snel uitzien, dat is gelukt al moeten we het zelf zeggen, Antraciet metallic met reflecterende witte lijnen en knal oranje is natuurlijk een opvallende combinatie.
- Het resultaat van alle arbeid.
- Met deze Bmw M3 E92 met brandschade begon het allemaal.
- Brandschade achterzijde rechts.
- Brandschade Motorruimte.
- Brandschade rechter zijde.
- Brandschade Motorruimte gedeeltelijk gedemonteerd.
- Brandschade motorruimte gedeeltelijk gedemonteerd.
- Motor gedemonteerd
- Motorruimte kaal.
- Motor uit de auto.
- Versnellingsbak.
- Achterzijde gedemonteerd.
- Kromme dakstijlen vervangen.
- Binnenzijde Dakstijl Links.
- Nieuwe dakstijl links.
- Kromme dakstijl rechts.
- Richten dakstijl rechts.
- Richten dakstijl rechts.
- Richten dakstijl rechts.
- Pasvorm controleren dakstijl m.b.v. carbon dak en carbon deur.
- Pasvorm controleren dakstijl m.b.v. carbon dak en carbon deur.
- Achterschermen voor demontage.
- Achterschermen voor demontage.
- Achterscherm gedemonteerd.
- Nieuw carbon achterscherm pas maken op carrosserie.
- Carbon delen passen.
- Carbon delen passen.
- Carbon delen passen.
- Achterbumper pas maken.
- Wielranden bevestigen.
- Wielranden bevestigen.
- Voorzijde passen en montage punten maken.
- Voorzijde passen en montage punten maken.
- Carbon dashboard en hoedenplank passend maken.
- Rolkooi geplaatst.
- Gekeurde rolkooi geplaatst.
- Rolkooi geplaatst.
- Rolkooi naar veerpoten.
- Auto in het spit voor het doorlassen.
- Auto in het spit voor het doorlassen.
- Klaarmaken om binnenzijde te spuiten.
- Klaar om binnenzijde te spuiten.
- Binnenzijde gespoten.
- Binnenzijde gespoten.
- Motorruimte gespoten.
- Motorruimte gespoten.
- Binnenzijde gespoten.
- Montage differentieel en koeler.
- Montage differentieel en koeler.
- Nieuwe draagarmen achteras monteren.
- Achteras monteren met aangepaste draagarmen.
- Draagarmen vooras monteren.
- Vooras draagarmen en remschijf gemonteerd.
- Montage remklauw voor met proef bracket.
- Passing velg achter controleren.
- Remklauwen achter monteren.
- Nieuwe cnc brackets remklauwen voor.
- Montage wielophanging voor en remmerij.
- Remklauw voorzijde.
- Carbon veiligheidstank.
- Carbon veiligheidstank.
- Montage Drenth sequentiele versnellingsbak.
- Montage Drenth sequentiele versnellingsbak.
- Hydraulisch druklager gemonteerd.
- Hydraulisch druklager gemonteerd.
- Meerplaats koppeling.
- Meerplaats koppeling.
- Montage lichter vliegwiel.
- Binnenzijde maken. Zelf handgemaakte carbon middenconsole afdekking monteren.
- Carbon afdekplaten pas maken en monteren.
- Ventilatorsysteem maken.
- Speciaal gemaakte houder voor de Pectel motorcomputer.
- Montage speciaal gemaakte houder voor de Pectel motorcomputer.
- Geflockt dashboard.
- Verdere montage interieur.
- Montage licht vliegwiel, meerplaats koppeling en versnellingsbak.
- Montage licht vliegwiel, meerplaats koppeling en versnellingsbak.
- Gereviseerde motor weer terug in de carrosserie. s65b40.
- Gereviseerde motor weer terug in de carrosserie. s65b40.
- Gereviseerde motor weer terug in de carrosserie. s65b40.
- Het maken van de kabelboom.
- Het maken van de kabelboom.
- Het maken van de kabelboom.
- Het maken van de kabelboom.
- Koelers monteren.
- Klaar voor buitenzijde spuiten.
- Buitenzijde spuiten.
- Buitenzijde spuiten.
- Buitenzijde spuiten.
- Buitenzijde spuiten.
- Buitenzijde gespoten en opgebouwd.
- Buitenzijde gespoten en opgebouwd.
- Buitenzijde gespoten en opgebouwd.
- Bestickeren buitenzijde.
- Bestickeren buitenzijde.
- Bestickeren buitenzijde.
- Bestickeren buitenzijde.
- Rollend gemaakt.
- Carbon Bmw Motorsport M3 GT3 spiegels gemonteerd.
- Lexaan lichtgewicht ramen gemonteerd.
- Lexaan lichtgewicht ramen gemonteerd.
- Lexaan lichtgewicht ramen gemonteerd.
- Verstelbare carbon achterspoiler met laser gesneden steunen. (eigen ontwerp)
- Dag proefrijden Zandvoort.
- Dag proefrijden Zandvoort.
- Dag proefrijden Zandvoort.
- Proefrijden Spa Franchorchamps.
- Proefrijden Spa Franchorchamps.
- Spa franchorchamps.
- Resultaat!
- Resultaat!
- Resultaat!
- Resultaat! In goed gezelschap!